کاربردیسازی تحقیقات و ارتقای بهرهوری کشاورزان؛
بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از معاونت آموزش و ایستگاه تحقیقات علوم دامی و منابع طبیعی سمنان

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، در ادامه دوازدهمین سفر استانی به سمنان، غلامرضا گلمحمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از ساختمان شماره ۲ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و ایستگاه تحقیقات علوم دامی و منابع طبیعی سمنان بازدید کرد. این بازدید جامع، فرصتی بود برای آشنایی با فعالیتهای آموزشی، آزمایشگاههای تخصصی و پایلوتهای تحقیقاتی شامل گیاهان دارویی، عرق و اسانسگیری، علوم دامی، مزارع نوین کشاورزی و باغات اصلاحشده زیتون، انار و عناب.
در این بازدید که با حضور فرزانه بهادری، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و جمعی از مدیران و کارشناسان انجام شد، گلمحمدی از کلاسهای آموزشی و فرآیندهای آموزش عملی بهرهبرداران و تجهیزات و ظرفیتهای آزمایشگاهی بازدید کردند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید، با اشاره به اهمیت پیوند میان پژوهش و کاربرد عملی، اظهار داشت: تحقیقات زمانی ارزشمند است که بتواند زندگی کشاورزان را بهبود بخشد و درآمد آنان را افزایش دهد. آموزش، پژوهش و اجرای طرحهای پایلوت باید بهگونهای طراحی شود که مستقیماً در خدمت کشاورز و توسعه پایدار بخش کشاورزی قرار گیرد.
وی با بازدید از ایستگاه تحقیقات علوم دامی و منابع طبیعی سمنان، پایلوتهای گیاهان دارویی، عرق و اسانسگیری، مزارع نوین کشاورزی و باغات اصلاحشده زیتون، انار و عناب افزود: این مراکز پژوهشی، نقش محوری در توسعه فناوریهای نوین، آموزش نیروی متخصص و افزایش بهرهوری کشاورزی دارند. حمایت از محققان و بهرهبرداران، تأمین اعتبارات لازم و ثبات مدیریتی، پیششرط دستیابی به نتایج عملی و پایدار در این حوزه است.
رئیس سازمان تات همچنین بر اهمیت بازگشت به رویکرد مهارتمحور در آموزش تأکید کرد و یادآور شد: سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی قادر است نیازهای علمی و عملی کشاورزان را در سطح ملی و استانی تأمین نماید. برنامههای آموزشی و پژوهشی این مراکز از دورههای عملی و آزمایشگاهی تا پایلوتهای نوین، همگی با هدف حل مسائل واقعی و ارتقای معیشت بهرهبرداران طراحی شدهاند.
در پایان بازدید، گلمحمدی ضمن قدردانی از تلاشهای محققان و همکاران مرکز، تأکید کرد که ادامه مسیر توسعه علمی و آموزشی باید با همافزایی بین آموزش، پژوهش و بهرهبرداری عملی از فناوریها همراه باشد تا امنیت غذایی کشور، کاهش وابستگی به واردات و ارتقای معیشت کشاورزان محقق شود.